tiistai 29. kesäkuuta 2021

Miksi Sinebrychoff teetti translain puolesta propagoivia oluttölkkejä

Kuulemma Sinebrychoffin äskettäin julkaistussa tiedotteessa todetaan: "Vaikka Suomi tunnetaan monella mittarilla globaalisti edistyksellisenä yhteiskuntana, transoikeuksien suhteen olemme jäljessä. Nyt vaadittu uudistus parantaisi transihmisten itsemääräämisoikeutta, kehollista koskemattomuutta ja hyvinvointia."

Itse asiassa yhtiö on lausumassaan väärässä. Suomi on jo nyt transoikeuksien suhteen suhteellisen edistyksellinen maa.

Karhu valjastaa nyt Helsinki Pride -viikon ajaksi ikonisimman tuotteensa, eli 0,33 litran oluensa, pronomineilla. Priden tapahtumissa Karhu-logon tilalla komeilevatkin he/him, she/her, they/them ja sukupuolineutraali hän.

Nykyään on suhteellisen turvallista panimoyritykselle toimia tällä tavalla. 30 vuotta sitten asia olisi ollut toisin, ja silloin tällä lailla tempaiseminen olisi johtanut myynnin romahdukseen.

Koska nykyään tällaisesta tempauksesta ei koidu yhtiölle taloudellista vahinkoa, se on voinut ryhtyä tällaiseen. Ensimmäisenä suomalaistaustaisena panimona tällaisen tekeminen itse asiassa keskimäärin lisää kiinnostusta yhtiön tuotteisiin.

Minua itseäni ei Sinebrychoffin tempaus heilauta suuntaan eikä toiseen.

2 kommenttia: